Zakładając lub prowadząc już działalność gospodarczą wielu przedsiębiorców bagatelizuje kwestie związane z utrzymaniem czystości i porządku w firmie. Niezależnie od tego czy jest to działalność o charakterze usługowym, czy też handlowym, prędzej czy później przyjdzie się jednak z tym problemem zmierzyć.
Utrzymanie porządku w biurze – jest co robić
W przypadku wielu firm, można śmiało stwierdzić, że biuro jest drugim domem ich pracowników. To przecież w nim spędzają większą część dnia.
Zwłaszcza w większych biurach, od strony porządkowej, naprawdę jest co robić:
- odkurzanie i mycie podłóg;
- czyszczenie blatów biurek;
- czyszczenie sprzętów biurowych;
- mycie powierzchni szklanych – np. ścianek działowych;
- mycie okien;
- podlewanie roślin;
- wynoszenie śmieci;
- uzupełnianie środków higienicznych;
- sprzątanie firmowej kuchni;
- sprzątanie stołówki;
- sprzątanie łazienek;
- pranie dywanów i wykładzin;
- pranie mebli tapicerowanych oraz czyszczenie mebli skórzanych.
Każdy zdaje sobie sprawę z tego, że zadbane, czyste pomieszczenie dobrze wpływa na samopoczucie pracowników, a nawet na efektywność ich pracy. Oczywiście biuro jest także wizytówką firmy/pracodawcy. Czystość i porządek w firmie ocenią nie tylko pracownicy, ale także kontrahenci i klienci, którzy do niej przyjdą. Utrzymanie czystości powinno zatem stanowić jedno z ważniejszych obowiązków zarządcy biura.
Czy warto zatrudniać samemu personel sprzątający?
Jednym z elementów zarządzania firmą, jest takie delegowanie zadań innym, aby praca szła płynnie i była maksymalnie efektywna, co oczywiście ma przynosić firmie zysk. Zapewnienie czystości w biurze, jak opisaliśmy wyżej, często jest traktowane jako przykra konieczność. Tym bardziej, że jak pokazaliśmy wyżej, potencjalnych obowiązków personelu sprzątającego jest naprawdę sporo. Zwłaszcza większe firmy często decydują się na zatrudnienie na etacie osoby lub osób odpowiedzialnych za sprzątanie w biurze. Zatrudnienie pracowników jest dla wielu przedsiębiorców głównym wydatkiem prowadzenia działalności. Jednak, pociąga to za sobą szereg konsekwencji – między innymi wynikających z kodeksu pracy. Każdemu pracownikowi przysługują poszczególne świadczenia, prawo do urlopu, prawo do zwolnienia lekarskiego. Szukanie ludzi do pracy oraz na zastępstwo w trakcie choroby jednego z pracowników jest zadaniem zabierającym czas. Dodatkowo, pracownika na etacie trzeba wyposażyć w odpowiednie narzędzia pracy, a także koordynować kwestie bieżących zakupów środków czystości i artykułów higienicznych.
Są to czynniki generujące koszty i „zabierające czas”. Tymczasem, może je powierzyć na przykład podmiotowi zewnętrznemu.
A może firma sprzątająca?
Pracownicy każdej firmy bardzo szybko dostrzegają słabą jakość usług personelu sprzątającego, co przekłada się bez wątpienia na komfort przebywania w miejscu pracy. W Warszawie, od lat, popularność zyskuje tak zwany outsourcing. Jest to strategia zarządzania, która polega na przekazaniu innej firmie zadań nie będących bezpośrednio powiązane z podstawową działalnością przedsiębiorstwa. Pozwala to skupić zasoby firmy oraz środki finansowe na obszarach, które stanowią podstawę działań firmy.
Bez wątpienia outsourcing porządkowy sprawdza się także w przypadku utrzymania czystości w biurze. Zlecając sprzątanie firmie zewnętrznej nie trzeba martwić się o zatrudnianie własnego personelu, zakup narzędzi, oraz środków chemicznych i higienicznych.
Dodatkowa zaleta jest taka, że firma sprzątająca jest w stanie na podstawie swojego doświadczenia oszacować ile czasu i osób jest potrzebnych na dzienny serwis. Dokładne oszacowanie tych parametrów sprawia, że zapłata następuje za faktycznie wykonaną usługę, a nie obecność personelu sprzątającego na obiekcie.
Firma od sprzątania wykona też dodatkowe usługi
Firma sprzątająca to nie tylko wycieranie kurzy. Profesjonalna firma w swojej ofercie posiada dodatkowe usługi takie jak pranie wykładziny, pranie tapicerki meblowej, czyszczenie tapicerki skórzanej, maszynowe doczyszczanie podłóg, ozonowanie pomieszczeń, mycie okien. Decydując się na zewnętrzną firmę sprzątającą z szeroką ofertą wykonywanych prac zyskujemy partnera biznesowego, który pomoże także w sytuacji, gdy zajdzie potrzeba skorzystania z dodatkowych usług czyszczących.
Co więcej, wszystko reguluje umowa. Kontrola jakości wykonywanej usługi jest więc dużo prostsza, niż w przypadku pracownika na etacie. Nie trzeba się martwić o urlopy, choroby, zastępstwa. Zaś na wypadek błędu firmy (np. użycie niewłaściwych środków czystości do danej powierzchni skutkujące jej zniszczeniem), można żądać odszkodowania (firmy zazwyczaj się ubezpieczone).
Ile kosztuje sprzątanie biur
Cena, jest bardzo ważnym czynnikiem. Na cenę składa się szereg czynników, m.in.: metraż, częstotliwość, zakres obowiązków. Radzimy jednak do cen podchodzić z dystansem, bo zazwyczaj „diabeł tkwi w szczegółach”. Z naszego doświadczenia wynika, że podczas wyboru firmy sprzątającej nie warto kierować się jedynie kryterium najniższej ceny. Istnieje bowiem duże ryzyko, że taki wykonawca sam nie jest dobrym pracodawcą, ma dużą rotację pracowników i nie inwestuje ani w ich rozwój, ani w profesjonalny sprzęt i fachowe szkolenia.
Rzeczywistość pokazuje, że zaniżona stawka za serwis nie pozwala na nawiązanie długotrwałej współpracy. Najtańsze firmy, zazwyczaj mają sporą rotację kadry – utrzymanie w firmie sumiennych i dokładnych pracowników kosztuje. Jednym z wyznaczników profesjonalnej firmy jest posiadanie personelu o wysokich kwalifikacjach. Przy zaniżonej stawce, utrzymanie serwisu na wysokim poziomie przez dłuższy czas jest bardzo utrudnione. Przed podpisaniem umowy warto dokładnie ustalić zakres wykonywanych czynności oraz zweryfikować warunki umowy, aby nie okazało się, że na pozór atrakcyjna cenowo oferta posiada ukryte koszty.
Jesteś z Warszawy lub okolic? Sprawdź usługi Indygo :
- pranie wykładzin biurowych,
- czyszczenie mebli skórzanych,
- pranie i czyszczenie tapicerki meblowej z dojazdem w Warszawie i okolicach (pranie foteli i krzeseł, kanap, wersalek, pranie kanap, narożników oraz sof).